Давним-давно, коли міста були ще маленькими, їх нечисленне населення орієнтувалося в часі по бою годинника на міській ратуші. Звичайно, для сильних світу цього це було не дуже зручно, адже одним з головних переваг королів, як відомо, є точність. Тому винаходами батьків годинникової справи - кишеньковими, а потім і наручними годинниками, - користувалися спочатку одні лише королі та їх оточення.
Володіючи таким собі дивом механіки і одночасно символом престижу і достатку, знать, природно, старанно демонструвала їх повсюдно, поряд з нарядами, хутром і коштовностями. А оскільки освітлення міських вулиць і площ в ту пору залишало бажати кращого, досить скоро з'явилася необхідність в годинниках зі звуковою індикацією часу.
У темний час доби ці прилади виявилися просто незамінними. Саме тому задовго до появи сучасних наручних будильників широке поширення в Європі набули так звані годинники з репетиром, або звуковим повторенням часу.
Екскурс в історію
У нескінченності буття людина завжди прагнув зайняти перше місце. Щоб домогтися свого, вона виявила незвичайну винахідливість, вражаючи складністю і дотепністю своїх творінь. Але не тільки бажання бути першим є основною рушійною силою прогресу: відкриття часто народжуються як реакція на виклик у важкі часи.
Переносні годинники ледве вийшли з дитячого віку, коли італієць Джакопо Тротта у своєму листі до Дюку де Феррарі, датованому 19 липня 1488, запропонував варіант годинників зі звуковими сигналами часу. Пропозиція була прийнята. Фактично воно стала відповіддю на виклик необхідності. Таким чином, задовго до того як з'явилися годинники з підсвічуванням, годинникарі знайшли можливість "чути" час в темряві.
До винаходу фон Шроттером в 1845 році сірників, вогонь доводилося добувати шляхом ударів кременю про шматок сталі. Падаючі іскри направляли на обвуглену парусину або труть, поки ті не починали тліти. Потім потрібно було змусити тліючий труть розгорітися, і тільки після цього можна було вже запалити свічку і при її світлі розглянути цифри на циферблаті. Якщо ж в годинниках була функція відбивання поточного часу, або репетір, відсутність нічного освітлення в деякій мірі компенсувалося.
Настінні та настільні годинники часто забезпечувалися шнуром, звисаючим з корпусу. Коли за нього смикали, то повторювався бій останньої години, а в деяких моделях і чвертей години теж. З цієї ж причини кишенькові годинники забезпечувалися кнопковим пристроєм: натискаючи на нього, можна було в разі потреби змусити годинники відбивати чверті години, повні години і хвилини.
Іноді кишенькові годинники мали й більше складний пристрій: забезпечувалися автоматично рухомими фігурами (жакемарами), різними додатковими пристроями, грали популярні мелодії.
Отже, дуже рано в історії розвитку годинникового мистецтва з'явився годинник з боєм. Вони існують і зараз, привносячи з старовини в сучасну хронометрію маленькі дива музичної романтики. Залежно від можливостей, годинники з боєм і репетиром діляться на кілька типів.
Класифікація
Quarter-repeater
Quarter-repeater (репетір, що відбиває чверті). Озвучує кожну годину і кожну чверть двома звуками різної висоти. Механізм був винайдений близько 1675 року англійцями Р. Едвардом Бутом Бар-лоу, Даніелем Квеа (вважається, що саме він винайшов хвилинну стрілку) і Томасом Томпіоном. 2 березня 1687 Даніелю Квеа був виданий патент на винахід репетира чвертей.
Half-quarter-repeater
Half-quarter-repeater (репетір, що відбиває получетверті). Озвучує кожну годину і чверті двома різної висоти звуками, а також коротким звуком половинку чверті (7,5 хвилин).
Five-minute-repeater
Five-minute-repeater (пятиминутный репетир). Озвучивает каждые пять минут и каждый час двумя различными звуками.
Minute-repeater
Minute-repeater (хвилинний репетір). Озвучення чверті і хвилини двома різними звуками.
Grande Sonnerie
Grande Sonnerie - репетір, який автоматично озвучує годинники і чверті, повторює кількість годин кожну чверть і повторює години, чверті і хвилини на вимогу.
Petite Sonnerie
Petite Sonnerie автоматично озвучує годинники і чверті, але не повторює кількість годин кожну чверть.
Grande Sonnerie і Petite Sonnerie оснащені фіксатором, який за бажанням блокує роботу звукового механізму.
Як працюють ці механізми? Натиснувши спеціальну кнопку, наприклад, хвилинного репетира, ми послідовно почуємо спочатку певну кількість звуків низької частоти (це кількість годин), потім здвоєні звуки низької та високої частоти (це кількість чвертей) і, нарешті, звуки високої частоти (це хвилини). Залишилося тільки підрахувати. Сім низьких звуків, потім один здвоєний і три високих означають, що час - 7-18 (сім годин + 1 чверть + три хвилини).
Не можна не згадати знамените: "Початок шостого сигналу відповідає п'ятнадцяти годинам московського часу". У режимі grand strike години і чверті озвучуються автоматично. Перевівши хвилинний репетір в режим lesser strike, Julius Audemars Dynamograph автоматично почуємо лише кількість годин. Режим chimes активізує три гонга замість звичайних двох. Взагалі, в складних годинах з боєм якість і краса звуку безпосередньо залежать від використовуваної сталі і технології виготовлення гонгів, молоточків і звукового механізму в цілому.
У цьому напрямку проводиться величезна кількість досліджень найвідомішими годинниковими фірмами, такими, як "Audemars Piguet", "Vacheron Constantin", "Patek Philippe". У 1892 році "Audemars Piguet" розробила і сконструювала свої перші наручні годинники з хвилинним репетиром. У 1998 році, викликавши на змагання весь світ, компанія представила найбільш компактні годинники з репетиром - гонговий хвилинний репетір для жінок. Розміром з обручку, вони вміщують 340 деталей далеко не простого механізму.
Виготовлені з 18-каратного рожевого золота, годинник не може залишити байдужою жодну жінку. Складні годинник, виготовлений женевської фірмою 'Vacheron Constantin ", крім звичайного годинникового механізму забезпечені механізмами бою і репетиції чверті години і хвилин, будильника, секундоміра, а також складного календарного пристрою. Як показали результати випробувань у женевській обсерваторії, по точності ходу вони відповідають першого класу прецизійним кишеньковим годинникам.
Фірма "Patek Philippe" (Женева) в 1914. році на виставці в Берні демонструвала кишеньковий годинник особливо складного пристрою. Крім звичайного годинникового механізму, вони були обладнані також механізмами бою і репетиції чвертей годин і хвилин, секундоміром, складним календарним пристроєм і механізмом фаз Місяця. Кожен з них мав окремий механізм заводу і індикатор резерву ходу.
Дотримуючись своєї традиції створювати надскладні годинники, в 2000 році "Patek Philippe" сконструювала модель Star Calibre 2000 (докладніше - у квітневому журналі "Часи.Стіль і час" за 2001 рік), яка оснащена механізмом бою Grand Sonnerie. Особливість його в тому, що він точно відтворює мелодію знаменитого лондонського Біг-Бена. Вперше в світі годинникарям прославленої часовий компанії вдалося в досить невеликому просторі встановити необхідну для цього кількість гонгів.
У наше століття ритм життя диктує нові закони. Сьогодні лише самі безтурботні і щасливі можуть дозволити собі не думати про час. А іншим просто необхідно носити на зап'ясті годинник. Причому тепер ці механізми можуть не тільки вимірювати час, але й виконувати інші функції. Для того, щоб в суєті мирській не забути про важливу зустріч чи просто вчасно прокинутися, годинникові умільці створили будильники.
Перший наручний годинники з будильником були представлені світу в 1947 році фірмою REVUE THOMMEN. Вони були названі "CRICKET" на честь відомого комахи - цвіркуна. Прислухаючись до живої природи, годинникар цієї фірми Роберт Дітісхайм раптово, як це часто буває, натрапив на ідею наручних годинників з будильником. І оскільки точність - ввічливість королів, годинник "CRICKET" REVUE THOMMEN стали вірними супутниками багатьох президентів США (цікаво, хто будив президентів інших країн?).
У листі Роберту Дітісхайму президент США Ліндон Джонсон пише: "УШановний пане Дітісхайм, дякую Вам за можливість перевірити в роботі мій наручний будильник "CRICKET". Цей годинник настільки важливі для мене, що я сумую, якщо не ношу його. З дружнім привітом, Л. Джонсон 15 травня 1964. Білий дім, Вашингтон "
Для того, щоб встановити час звучання "цвіркуна", цього наручного будильника передбачений окремий заводний ключ, розташований в положенні "2 години". У положенні "4 години" розташований звичайний заводний ключ для заводу власне годинника і установки точного поточного часу.
Звук будильника дуже нагадує гучний спів цвіркуна, від якого неможливо не прокинутися. А якщо він прозвучить під час дружньої зустрічі, співрозмовники будуть дуже здивовані присутністю в кімнаті цього рідкісного в міських умовах комахи. Подвійна стінка годин з акустичною мембраною посилює звучання будильника, що приводить в дію оригінальний механізм на сімнадцяти рубінових каменях.
Говорячи про годинник зі звуковим сигналом, не можна не згадати також про електронний годинник, що при натисканні відповідної кнопки виконують популярну мелодію або навіть людським голосом повідомляють котра година. Існує також безліч інших варіантів годинників з альтернативним способом повідомлення часу. Одні з таких годинників можна назвати більш ніж оригінальними.
Для повідомлення абоненту часу і щоб привести його до тями, в цьому годиннику передбачена маленька голка, яка вискакує з корпусу і ніжно проколює шкіру людини рівно стільки разів, скільки на даний момент часу. Цікаво, куди ще приведе годинникарів їх невтомна уява?