Спуск Co-Axial - пристрій, принцип роботи, конструктивні особливості.
Технічний прогрес охопив, мабуть, усі сфери людської діяльності, у тому числі не обійшов стороною і годинникову індустрію. Виробники, з появою нових технологій, задалися метою пошуку абсолютно нових, унікальних розробок, що реалізують принципово нові концепції. У наш час просто якісними, точними годинниками будь кого здивувати вже вкрай складно.
У кожного виробника звичайно свій підхід до вирішення даного питання. Та варто було б звернути увагу на той факт, що винайти щось абсолютно оригінальне в даній області майже не реально. За останні два століття достатньо багато геніальних годинникарів грунтовно попрацювали на даній ниві, майже не залишивши шансів нашим сучасникам.
У 1999 році на виставці в Базелі компанія OMEGA представила розробку, яка, зі слів механіків годинникового заводу, уособлює справжній переворот не тільки у виробництві годинників, а й взагалі в підході до питання реалізації механічного рішення здавалося б давно сталих принципів. Нова модель з колекції DeVille була наділена механізмом, який Джордж Деніелс - відомий годинникар винайшов ще в 70-х роках. У цьому новому механізмі була реалізована принципово нова модифікація спуску, названа надалі коаксіальний спуск.
У всіх попередніх реалізаціях спускового механізму, використання великої кількості мастила було неминуче, що в свою чергу ставило певний поріг, який не дозволяє підвищити точність ходу годинникового механізму в цілому. Джордж Деніелс вирішив подолати цей бар'єр. Тривалий час, детально вивчаючи і ретельно аналізуючи всі існуючі на той момент розробки, Деніелс розробив власну, нову концепцію коаксіального спуску.
Накатний (на противагу ковзаючому) імпульсу на баланс, дозволив виключити мастило в коаксіальному спуску.
Удосконалення форми механічного контакту зажадало суттєвого доопрацювання і структури всього пристрою. Але надалі на виході вийшов дійсно більш точний спуск. Правда не можна не сказати про те що сам процес складання, навіть при нинішньому рівні технологій досить складний і вимагає справжньої майстерності.
Джордж Деніелс, як учений теоретик розробляв концепцію коаксіального спуску швидше просто у вигляді цікавої теорії. В усякому разі, на початку свого шляху, він навіть не припускав жодного серійного виробництва. Мабуть саме з цієї причини не тільки сама розробка у вигляді креслень але і перший, діючий дослідний зразок, як це на жаль трапляється дуже часто, просто пролежали на полиці більше двадцяти років.
Але з іншого боку цей винахід зовсім не було засекречено. На коаксіальний спуск був виданий відповідний патент, і навіть більш того, його включали в багато годинникових довідників. Але тільки в кінці дев'яностих OMEGA раптом усвідомила, що більше двадцяти років годинникарі проходять повз дійсно принципово новий годинниковий механізм.
Вивчивши оригінальний проект, доопрацювавши і впровадивши його в удосконалений калібр 2500 (аналог ЕТА 2892), OMEGA випустила кілька дослідних партій, щоб придивитися до новинки і зрозуміти, чи дійсно вона революційна. За вихіду нової моделі сумніви тут же зникли. OMEGA розпочала святкування тріумфу, яке виразилося в нескінченних рекламних кампаніях, презентаціях і обіцянках перевести незабаром всі годинники OMEGA на коаксіальний спуск (треба зауважити, що фірма придбала в безроздільне володіння права на його реалізацію).
Але доречі не всі зустріли «новинку» з тим захопленням, з яким проводилися рекламні акції і презентації. Відомий годинникар Уолт Одетса, засумнівався в тому що для всього цього галасу є серйозні підстави, вирішив вивчити новий годинник OMEGA. Він довго найретельнішим чином аналізував механізму OMEGA 2500 і прийшов до висновку, що коаксіальний спуск безумовно має певні переваги: він дозволяє домогтися точності добре налагоджених годинників ручної збірки при тому, що сам годинник був створений без ручної обробки та вручну не регулювався.
Справедливості заради, Одетса звертає увагу на той факт, що якщо в самому коаксіальному спуску мастило вдалося виключити, то в іншому місці (а саме, на цапфах осі вилки спуску, а також на не імпульсних поверхнях малого колеса спуску) її необхідно давати вдвічі більше. І це, найбільш вузьке місце коаксіального спуску.
За великим рахунком, Деніелс створив просто черговий надзвичайно складний спуск, в той час як проголошувана фірмою OMEGA революція теоретично могла б висловитися у створенні функціонального, але простого по суті механізму. Загалом можна з повним правом сказати, що OMEGA роздула здоровий мильний міхур, відмінно на цьому заробивши.
Коаксіальний спуск розкручувався в кращих традиціях реклами, тут на жаль ніякого революційно нового підходу в просуванні продукту не спостерігалося. Покупцям показували незрозумілі, але "розумні" креслення і схеми, коментовані загальними словами. Джордж Деніелс (без сумніву, дуже талановитий годинникар) зведений в генії епохи. Годинники OMEGA раптом несподівано швидко полюбили мало не всі поголовно, обожнені масами зірки шоу-бізнесу, показово демонструють свої зап'ястя на численних плакатах, зі сторінок газет і журналів, рекламних банерах.
А сама OMEGA тим часом потихеньку привчає покупця до того факту, що марка вона, на самій-то справі, елітарна. Ще б пак, у неї ж в руках всі ключі до нової ери годинникового виробництва. Мабуть, подібний привілей дає право і нешанобливо вести себе по відношенню до конкурентів. OMEGA дозволяє собі нині ставити і дистриб'юторам і спеціалізованим виданням умови а lа "або ми, або вони".
Що ж, не раз в історії зустрічались такі собі спроби взяти ринок атакою по всіх флангах. Кінчалися ж вони або стрімким злетом, або катастрофічним падінням. Поки OMEGA успішно збирає прибуток, вкладаючи гроші не в нові розробки, а в маркетингові ходи. Але покупець до початку XXI століття став досить розбірливим і компетентним. І чесність виробника сьогодні має не менший вплив на попит, ніж вдало організована рекламна кампанія: люди навчилися обходити виверти піару.
Так що залишається лише гадати, чим обернеться для досить успішною в минулому марки OMEGA ця безпідставна спроба злетіти вище всіх в кінцевому підсумку. Хоча вже сьогодні з упевненістю можна сказати, що власне ніякої революції не відбулося, хоча масована маркетингова акція дійсно мала місце. Сам по собі коаксіальний спуск пристрій технологічно складний, отже дорогий, а це досить суттєва противага всім навіть самим незвичайним винаходам.
Бажаючі придбати унікальну іграшку, звичайно були у всі часи, але можливо більш мудро було б орієнтуватися все ж на масового покупця, який як і завжди, приймає рішення про покупку, враховуючи оптимальне співвідношення ціни і якості. Годинник з механізмами, в яких реалізовано коаксіальний спуск до цієї лінійки явно не потрапляють. З іншого боку годинник з коаксіальним спуском без сумніву прикрасить колекцію годинників будь-якого рівня.